Obserwując zdarzenia w Lubiniu można zaobserwować czytelną i wyraźną taktykę policjantów w przypadku okupujących rejon komendy policji w Lubinie, pokojowo nastawionych demonstrantów.

Z pomocą policji przychodzi art. 50 Kodeksu Wykroczeń czyli bardzo ogólnikowy przepis który jest podstawą do podjęcia interwencji (wylegitymowania obywatela) przy spełnieniu zaledwie dwóch prostych warunków:

👉 grupa musi liczyć kilka-kilkanaście osób

👉 grupa musi zostać wezwana do rozejścia się

Przepis ten jest doskonałym narzędziem do nadurzyć w zakresie „casus belli” do podjęcia interwencji i pozyskania przez policjanta danych osobowych podczas legitymowania. Jeśli dobrze się przygotujemy i poznamy argumenty policjanta, możemy przejąć w pewnym zakresie kontrolę nad przebiegiem interwencji w której domyślnie dominuje znający prawo (choćby fragmentarycznie) funkcjonariusz policji.

Znając metodykę klasyfikacji czynu i kryteria jego definiowania możemy wyprzedzać policjanta w rozmowie powodując, że utraci on nieco inicjatywę (zwłaszcza jeśli jest młody stażem lub nieodporny na stres) i zacznie popełniać błędy. Wykazując jego błędy proceduralne możemy doprowadzić do sytuacji w której potencjalne nadużycie zostanie ujawnione już podczas samej interwencji stawiając policjanta w bardzo trudnej sytuacji, powodując, że może wpaść w spiralę błędów które będą dodatkowym arguementem w zapowiadanym przy interwencji „zażaleniu na czynności”.

W przypadku zażaleń na przeprowadzenie interwencji może się okazać (ale nie musi), że sąd nie podzieli opinii i klasyfikacji czynu policjanta (a co za tym idzie podważy „sens” interwencji). Oczywiście dotyczy to niewielkiej ilości osób które decydują się złożyć zażalenie na przebieg interwencji.

Kto nie opuszcza zbiegowiska publicznego pomimo wezwania właściwego organu, podlega karze aresztu albo grzywny.

https://lexlege.pl/kw/art-50/

Co to jest zbiegowisko?

W zasadzie okazuje się, że zbiegowisko jest trochę trudne to precyzyjnego zdefiniowania.

Materiały dydaktyczne Szkoły Policji w Katowicach

Definicja zbiegowiska z art. 254 Kodeksu Karnego

PMF UCZY I BAWI o zbiegowisku i utrudnianiu interwencji

Podsumowanie

Jak wskazują źródła, zbiegowisko musi stanowić zagrożenie dla porządku publicznego – czyli coś co bardzo ciężko zdefiniować. Również ważnym aspektem jest fakt niezastosowania się do poleceń policjanta. Jeśli polecenie nie zostanie wydane, nie można mówić o wykroczeniu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj