Sześć dni po opublikowaniu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii odebrałem telefon z nieznanego numeru. Wiedząc o rozporządzeniu byłem przygotowany na taką ewentualność i wiedziałem jak reagować – z ostrożnością, uważając co powiem przez telefon i z uwagą obserwując w jakim kierunku pójdzie rozmowa.

Pierwszym zaskoczeniem był fakt, że rozmawiam z robotem – to akurat całkiem łatwo zauważyć i zweryfikować. Wystarczy podczas rozmowy poruszyć jakiś abstrakcyjny temat lub zwrócić uwagę na brak spójności między pytaniem, a odpowiedzią.

Trzecia przesłanką były wyraźnie cięte frazy robota – słychać za każdym razem dźwięk systemowy windowsa oraz zmianę w głośności otoczenia.

Nie wiedziałem jeszcze, że rozmawiam z prawdopodobnymi oszustami. Z treści rozmowy udało się dowiedzieć, że temat dotyczy rzekomego programu Śląskie dba o zdrowie – o tej kwestii dalej, rozmowa dotyczy osób które wahają się w kwestii szczepienia oraz, że temat jest bardzo ważny bo stanowi przygotowanie do tzw. czwartej fali oraz, że możemy dostać za darmo pulsoksymetr.

Wiedząc, że rozmawiamy z robotem warto wyciągnąć dane poboczne. Kluczowe pytanie „skąd pani ma numer”. Okazuje się, że administratorem danych jest firma Euro Call Center, a numer zdobyli od udostępnionej bazy kontaktowej kontrahenta.

Firma Euro Call Center

W rozmowie wskazano na adres mailowy iodo@eurocallcenter.pl – adres w domenie www.eurocallcenter.pl.

https://rejestr.io/krs/799789/euro-callcenter-spolka-z-ograniczona-odpowiedzialnoscia-oddzial-w-polsce

Po wejściu na stronę od razu rzuca się w oczy fakt, że brak jest kompletnie danych kontaktowych. Jest jednak Polityka RODO czyli rodzaj regulaminu, a tam często ukryte są różnego rodzaju dane podmiotów.

Opinie

Po wrzuceniu do wyszukiwarki frazy euro call center dowiedujemy się ciekawych rzeczy. Warto z uwagą poczytać komentarze pracowników – byłych oraz obecnych.

Wnioski z komentarzy

Co ciekawsze wątki z komentarzy znalezionych w sieci to:

  • informacja, jakoby frazy wypowiadane podczas rozmowy mogły później zostać użyte w oszustwie kończącym się zaciągnięciem kredytu
  • rzekomi pracownicy wskazują na wysoce niemoralny charakter pracy, koncentrujący się na naiwności głównie osób starszych lub mało asertywnych
  • rozmowa z botem to nie rozmowa z algorytmem ani sztuczną inteligencją, a gotowe frazy przygotowane w systemie w które klika operator po drugiej stronie moderując rozmowę
  • tożsamość „osoby” dzwoniącej jest fałszywa
  • trenerzy podobno nie wiedzą co sprzedają
  • rzekomo firma pozyskuje dane osobowe z firmy Person Global Sp. z o.o. z siedzibą na Ukrainie

Wnioski końcowe

Nie wiadomo, czy ten projekt ma związek z rozporządzeniem. Pewne jest, że powołuje się na wątek szczepień i rzekomy program Śląskie dba o zdrowie. Postanowiłem zweryfikować ten kierunek w najprostszy możliwy sposób – kierując pytanie do Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego.

W pierwszej linii kontaktu w ŚUW okazuje się, że prawdpodobnie nie istnieje taki program. Został podany numer telefonu do pełnomocnika wojewody ds. realizacji narodowego programu szczepień – niestety nikt nie odbiera prawdpodobnie dlatego, że jest już po godzinach pracy.

Sprawę będziemy weryfikowali dalej, a tymczasem prawdopodobnie zgłosimy temat organom ścigania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj